DIMANA HENDAK DICARI TEMAN SEJATI?

Fitrah insani perlukan teman dalam menjalani kehidupan seharian.namun,insan sering tersilap langkah ketika mencari teman bagi mengisi ruang yang kekosongan dalam kehidupannya.Malang,madu ditinggal lantas sengat berbisa yang menjadi penggantinya.

Bila bercakap soal teman,rakan,atau sebagainya,umumnya mengatakan inginkan teman yang sporting,boleh enjoy sana sini,rock,verstyle dan sebagainya.

Bila ditanya apakah anutannya?Tanpa segan silu,ISLAM..!!!!Huhh!!itu yang di jawabnya..namun di tahap manakah penghayatan kita sebagai seorang yang mengaku sebagai seorang muslim,yang mengaku beriman pada SANG PENCIPTA??terkaku.diam…alahai…..malunya.





Duhai insani,tujuan pena menata warkah ini adalah untuk menjelaskan kepada umum tentang keharusan kita agar berpada-pada dalam mencari teman .ISLAM IS THE WAY OF LIFE.Turutilah tuntunan yang telah di kiaskan oleh nabi dalam hadisnya tentang teman,kawan,rakan, dalam kehidupan ini.Jujurlah,Pabila ditanya kepada anda,teman yang bagaimanakah menjadi pilihan di kalbumu??teman yang bisa menjadikan dikau ceria tanpa duka dengan hilai tawa dunia ATAU teman yang bisa menitiskan air mata anda dengan rasa takutnya pada tuhan?manakah pilihan hatimu?Duhai sidang pembaca. Bila berteman,carilah teman yang bisa mengharumkan syurga anda di akhirat kelak.Bila berteman,biarlah berjasa tapi jangan minta dikenang.Budi yang ditaburi tanpa balasan diberi dengan keikhlasan menjadi tiang di hati pasti syurga menjadi milik anda yang hakiki. Bersamalah kita renungkan. Sabda nabi saw:

سبعة يظلهم الله في ظله يوم لا ظل الا ظله:ورجلان تحبان في الله اجتمع عليه وفترق عليه.

Maksudnya:tujuh golongan yang akan diberi lindungan oleh ALLAH pada hari yang tiada lindungan melainkan lindunganNYA,antaranya ialah,2 orang lelaki yang berkasih sayang kerana ALLAH,bertemu dan berpisah hanya kerana ALLAH SWT.

0 comments: